Käytännön kiertotaloutta pienestä pitäen

12.12.2022

Teksti: Topi Jokinen | Kuvat: Valentina Morales Buschmann

Vihreä lippu -hanke opettaa lapsille päiväkoti-iästä alkaen käytännön ympäristötekoja. Paattisten päiväkoti on hankkeen uranuurtajia Turussa. 

Ohjelman tavoitteena on innostaa lapset ja nuoret oppimaan kestävän tulevaisuuden tiedot ja taidot tekojen kautta. Lapset ja nuoret kehittävät toimintayksikkönsä arkea kestävämmäksi teema kerrallaan, yhdessä opettajien ja kasvattajien kanssa.

– Ympäristökunnissa Vahdolla ja Kaarinassa toimintaa oli ollut jo aikaisemmin. Me halusimme lapsille lisää opetusta ympäristöasioista ja lähdimme mukaan jo 2003, Paattisten päiväkodin varhaiskasvatuksen opettaja Tiina Ihanakangas kertoo.

Ympäristöteemainen koulutus ei jää pelkkien luentojen tai tietoiskujen tasolle, vaan näkyy käytännön arjessa. Päiväkodin johtajan Marja Karin mukaan ympäristöasiat ovat tapetilla jatkuvasti, päivittäisellä tasolla.

– Se näkyy päivittäisessä toiminnassamme: joka syksy mietimme lasten kanssa teemat, ja meillä on ollut teemoina lukuisia aiheita, muun muassa vesi, sähkö, lähiympäristö ja jopa ilmastonmuutos, Kari listaa. Lasten ympäristökasvatuksen johtavana ajatuksena on muodostaa ympäristöajattelusta tapa ja toimintamalli, joka kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen. Liikkeelle lähdetään perusasioista – veden säästämisestä ja valojen sammuttamisesta. Paattisilla lapset pääsevät oppimaan osallistumisen kautta.

– Lapset oppivat esimerkiksi, miten kädet pestään vettä säästäen mutta siten, ettei hygienia kärsi. Lapset käyvät myös viikoittain kierrättämässä pahvit, paperit, metallit ja lasit kierrätyspisteellämme.

– Perjantaisin puistoon kävellessä lapset huomaavat jokaisen roskan ja sitten pohditaan, kuka on ollut tuhma ja heittänyt roskan luontoon, sekä mietitään mitä roskalle olisi pitänyt tehdä. Toisinaan keräämme myös roskia ja silloin meillä on kurahanskat kädessä ja muovipussit mukana, Tiina Ihanakangas lisää.

Vesi puhuttaa

Ensimmäisenä teemana vuonna 2003 oli vesi. Tuolloin kärsittiin vesipulasta, ja aihe puhutti lapsiakin.

– Yksi lapsista kysyi, loppuuko kunnalta vesi ikinä. Päätimme kerätä kysymyksiä ja lähettää niitä vesilaitokselle. Kysyimme kirjeessä myös, pääsisimmekö käymään vesilaitoksella. Ei siinä mennyt kuin pari päivää, niin meille soitettiin ja kysyttiin, haluaisimmeko tulla vierailulle.

Lapset ovat esimerkiksi pohtineet yhdessä vanhempien kanssa hyviä vedenkäyttötapoja, ja mieleenpainuvia pohdintoja on noussut esiin.

– Jossain perheessä on ilmeisesti ollut rakennushommat käynnissä, sillä kun kysyttiin mihin vettä käytetään, lapsi oli vastannut, että betonin tekemiseen. Ja kun kysyttiin mitä tapahtuu, jos vesi loppuu, niin vastaus oli kuulunut, että ihmiset eivät enää pysty tekemään betonia, Ihanakangas hymyilee.

Ympäristöasiat ovat läsnä lasten arjessa päivittäin ja käytännön tasolla. Lapset pääsevät osallistumaan mm. jätteiden kierrätykseen.

 

Tieto siirtyy lapsilta koteihin

Veteen liittyvissä kysymyksissä ja vastauksissa tulee osuvasti esiin lasten nopea omaksumis- ja tiedostamiskyky.

– Aluksi lapset pohtivat, että jos vesi loppuu, niin ei voi pestä pikkuautoja eikä voi tehdä kuravelliä. Mutta kun aihetta oli käsitelty vuosi, pohdittiin etteivät kasvit, eikä ihminenkään, pärjää ilman vettä. Lapsille oli myös syntynyt käsitys veden kiertokulusta, Ihanakangas kertoo.

Lapset ovat mitanneet kuinka paljon vettä kuluu, kun 60 lasta pesee kuudesti päivässä kädet siten, että vesi valuu hanasta jatkuvalla syötöllä sekä verranneet tulosta siihen, kun hana suljetaan saippuoinnin ajaksi.

– Olemme saaneet tietoa kodeistakin, että esimerkiksi käytetään viileää vettä lämpimän sijaan ja kylpyvedet käytetään puutarhan kasteluun. Joku vanhempi kertoi myös, ettei meinaa saada shampoota huuhdelluksi hiuksistaan, kun lapset sammuttavat suihkun, Ihanakangas naurahtaa.

Energiakriisin myötä tulleet sähkön- ja vedensäästöohjeet ovat Paattisten päiväkodin lapsille jo vanhaa tietoa.

– Kun olemme seuranneet näitä “uusia” suosituksia sähkön ja veden säästämisestä, olemme huomanneet, että näinhän me täällä meidän päiväkodissa olemme toimineet jo vuosikausia.

 

Vihreä lippu on osa Eco-Schoolsohjelmaa, joka käynnistyi YK:n Rion ympäristökokouksen jälkimainingeissa vuonna 1994 Tanskassa, Saksassa, Kreikassa ja Iso-Britanniassa. Suomeen ohjelma rantautui Vihreä lippu -nimellä vuonna 1998. Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi toteuttaa ohjelmaa Suomessa.

Paattisten päiväkodissa tiedostava vedenkäyttö on säästänyt vettä vuositasolla jopa 15 prosenttia. Kuvassa Marja Kari (vas.) ja Tiina Ihanakangas sekä Paattisten päiväkotilapsia.