Vesimittarin viat
Jos mittari on jäätynyt tai rikkoutunut
Jos vesimittarisi on fyysisesti rikki, eli se vuotaa, lasi on särkynyt, mittari on jäätynyt tai muuten hajonnut, ota yhteyttä vesimittariosastoon. Laskutamme vesimittarin korjauksesta palveluhinnaston mukaisen maksun.
Vesimittariosaston yhteystiedot
p. 040 484 0192
Puhelinajat: ma–to klo 8.00–11.00, 12.00–14.00, pe klo 8.00–11.00
Jos vika on kiireellinen, ota palveluaikojen ulkopuolella yhteyttä päivystykseen:
p. 044 907 2011 (valvomo)
Jos mittari näyttää väärää lukemaa
Jos epäilet, että vesimittari näyttää virheellistä lukemaa tai toimii väärin, toimi näin:
- Ota työaikana yhteys vesimittariosastoon. Vesimittariosasto vaihtaa ja tarkistaa vesimittarin.
- Jos mittari näyttää vettä kuluneen liikaa, saat hyvitystä ja uuden vesimittarin maksutta.
- Jos mittauspöytäkirjasta ilmenee, että mittari toimii oikein (saa näyttää 5 % vähemmän tai enemmän), vaihdamme mittarin, mutta laskutamme hinnaston mukaisen tarkastusmaksun.
Mistä tietää, että vesimittari on jäätynyt?
Jäätyneen vesimittarin tunnistaa siitä, että
- vettä ei tule
- vesimittari vuotaa reilusti tai
- vesimittarin lasi tai kansirengas on haljennut.
Näin estät vesimittarin jäätymisen
Vesimittari sijaitsee usein teknisissä tiloissa, joissa tulee käytyä harvoin. Pakkasten saapuessa kannattaa käydä mittaritilassa ja varmistaa mittarin pysyminen sulana toimimalla näin:
- sulje mittaritilan ilmanvaihtoluukut
- pidä mittaritila lämpöisenä
- suojaa mittari lämpimällä peitteellä tai vaikka räsymatolla
- aseta pakkasvahti mittaritilaan